باب:
نقض المرأة
شعرها عند غسل
المحيض.
16. Hayızdan Çıkmak İçin Gusül Abdesti Alan Kadının Saçlarının
Örgüsünü Çözmesi
حدثنا
عبيد بن
إسماعيل قال:
حدثنا أبو
أسامة، عن
هشام، عن
أبيه، عن
عائشة قالت: خرجنا
موافين لهلال
ذي الحجة،
فقال رسول الله
صلى الله عليه
وسلم: (من أحب
أن يهل بعمرة
فليهلل، فإني
لولا أني هديت
لأهلك بعمرة).
فأهل بعضهم
بعمرة وأهل
بعضهم بحج،
وكنت أنا ممن
أهل بعمرة،
فأدركني يوم
عرفة وأنا
حائض، فشكوت إلى
النبي صلى
الله عليه
وسلم فقال:
(دعي عمرتك،
وانفضي رأسك،
واكتشطي
وأهلي بحج).
ففعلت، حتى
إذا كان ليلة
الحصبة، أرسل
معي أخي عبد
الرحمن بن أبي
بكر، فخرجت
إلى التنعيم،
فأهللت بعمرة
مكن عمرتي.قال
هشام: ولم يكن
في شيء من
ذلك، هدي ولا
صوم ولا صدقة.
[-317-] Aişe (r.anha)'den şöyle nakledilmiştir: "Zilhicce ayının
hilalinin görünmesine yakın bir zaman kala Medine'den yola çıktık.
Rasûlullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
Umre için telbiye getirip ihrama girmek isteyenler, bunu yapsın. Eğer ben hedy
kurbanı sevk etmeseydim ben de umre niyetiyle telbiye getirip ihrama
girerdim." buyurdu. Bunun üzerine, ashabın bir kısmı umre için, diğer bir
kısmı da hac için yüksek sesle telbiye getirip ihrama girdi. Ben de umreye
niyet edenlerdendim. Derken Arafat'a çıkılacak gün gelip çattı. O esnada
hayızlı idim. Bu durumumu Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e anlatıp halimden
şikayette bulundum. Bana Umre'den vazgeç! Örgülerini çözüp saçını tara ve hac
için telbiye getirip ihrama girV dedi. Ben de öyle yaptım. Hasba'da gecelendiği
zaman, benimle birlikte kardeşim Abdurrahman'ı Tenlm'e gönderdi. Burada
yapamadığım umremin yerine telbiye getirip yeni bir umre için ihrama
girdim."
Hadisin ravilerinden Hişâm şöyle dedi: "Bundan dolayı
keffâret olarak, ne kurban, ne oruç, ne de sadaka gerekti."
AÇIKLAMA: (Hayızdan Çıkmak
İçin Gusül Abdesti Alan Kadının Saçlarının Örgüsünü Çözmesi). Bu bâb, hayızdan çıkmak İçin alınan gusül
abdestinde saçların çözülmesinin farz olup olmamasıyla alakalıdır. Hadisten
ilk etapta akla gelen manaya göre bu, farzdır. Hasan-ı Basrî ve Tavus'a göre
hayızlı kadının saçlarını çözmesi farzdır. Ancak cünüp biri için bu, farz
değildir. Ahmed İbn Hanbel de aynı görüştedir. Ancak Hanbeli mezhebinden
bazılarına göre bu, hem hayızlı hem de cünüp için müstehaptır. Bu hususta İbn
Kudâme şöyle demiştir: "Abdullah İbn Ömer'den başka bunun, hayızlı ve
cünüp kimseler için farz olduğunu söyleyen birini bilmiyorum." İbn Ömer'in
bu görüşü, İmam Müslim tarafından nakledilmiştir. Ancak yine İmam Müslim'in
rivayetine göre, Aişe (r.anha), İbn Ömer'in bu görüşünü reddetmiştir. Gerçi
onun açık bir şekilde örgünün çözülmesini farz kabul ettiğini gösteren bir
ifade de yoktur. Bu konuda Nevevî şöyle demiştir: "Bizim mezhebimizden
bazı âlimler bu görüşü Nehâî'den nakletmiştir. Ancak çoğunluk, Ümmü Seleme'den
nakledilen şu hadise dayanarak bunun farz olmadığını savunmuştur: "Ürnmü
Seleme Nebi s.a.v.'e 'Ey Allah'ın elçisi! Saçlarım çok örgülü, cünüplükten
kurtulmak için gusül abdesti alırken onları çözeyim mi?' diye sordu. Nebi
s.a.v., 'gerek yo/c.' diye cevap verdi." Bu hadisi İmam Müslim
nakletmiştir. Yine onun rivayet ettiği bir hadiste "hayıztıktan ve cünüplükten
temizlenirken" ilavesi vardır.
Her iki hadis arasındaki çelişkiyi gidermek için, Buhârî'nin bu
bâbda zikrettiği hadiste yer alan emrin, müstehap bir hüküm için olduğu
söylenmiştir. Bazıları da suyun ulaşıp ulaşmamasına göre ayrıntıya gitmek
suretiyle iki hadis arasında var gibi görünen çelişkiye son vermiştir. Onlara
göre, saçlara su ulaşmıyorsa örgünün çözülmesi gerekir. Ulaşıyorsa buna gerek
yoktur.
HAYZ KANINA DAİR BİLGİ İÇİN SAYFA’YI SONUNA KADAR OKU
باب:
مخلقة وغير
مخلقة.
17. Belirli Belirsiz Et Parçası
حدثنا
مسدد قال:
حدثنا حماد،
عن عبيد الله
بن أبي بكر،
عن أنس بن
مالك، عن
النبي صلى
الله عليه
وسلم قال: (إن
الله عز وجل
وكل بالرحم
ملكا يقول: يا رب
نطفة، يا رب
علقة، يا رب
مضغة، فإذا
أراد أن يقضي
خلقه قال:
أذكر أم أنثى،
شقي أم سعيد،
فما الرزق
والأجل،
فيكتب في بطن
أمه).
[-318-] Enes İbn Malik Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in şöyle
buyurduğunu nakletmiştir: "Allah Teâlâ her rahim İçin bir melek
görevlendirmiştir. Melek, 'Ya Rabbi bir nutfe yarattın. Ya Rabbi alaka
yarattın. Ya Rabbi rnudğa yarattın'' der. Allah Teâlâ ana rahmindeki bebeğin
yaşamasını murad ettiği zaman Melek, onun erkek mi, kız mı; şaki mi saîd mi
olacağını, ne kadar rızıklandırılacağını ve ne kadar yaşayacağını sorar. Bütün
bunlar, ana rahminde karara bağlanır."
AÇIKLAMA: (Belirli Belirsiz
Et Parçası) İbn Battal şöyle demiştir: "Buhari, hamile kadının âdet görmeyeceğine
dair görüşü desteklemek için bu hadisi hayız bölümünde zikretti." Bu,
Kufeliler (Hanefiler), Ahmed İbn Hanbel, Ebu Sevr, İbn Münzir ve daha bir çok
kimseye ait bir görüştür. İmam Şafii de kavl-i kadîminde (eski ictihadlarında)
bu görüşü savunmuşken kavl-i cedidinde ise hamile kadının âdet görebileceğine
meyletmiştir. İshak da bu görüştedir. Bu konuda İmam Malik'ten İse İki görüş de
nakledilmiştir. Kanaatime göre, bu hadisi hamile kadının hayız görmeyeceğine
delil olarak getirmek pek de İsabetli değildir. Çünkü, düşük yapan kadından
çıkan, organları şekillenmemiş parça yüzünden meydana gelen kanama, hamileliği
süren kadının gördüğü kanamanın hayız olmadığı anlamına gelmez. Bunun, çocuktan
gelen akıntı veya gıdalardan artan fazlalık ya da bir hastalıktan dolayı gelen
kan olduğunu iddia eden muhaliflerin delil göstermesi gerekir. Bu konuda
nakledilen hadis ve rivayetler ise, sahih değildir. Söz konusu kan, hayız
dönemindeki kanın bütün özelliklerini taşır. Zaman bakımından da, hayız kanının
meydana gelmesinin mümkün olduğu dönemlerde olur. Ayrıca hayız için geçerli
olan hükümler onun için de geçerlidir. O halde, bu kanın hayız kanı olmadığını
iddia edenler, bir açıklama yapmak zorundadırlar. Onların en güçlü delili, bir
cariyenin hamile olup olmadığını anlamak için hayız görüp görmemesine
bakılmasıdır. Eğer hamile kadın hayız olsaydı, hamile olup olmadığı hayız görüp
görmemesiyİe anlaşılmazdı.
İbnu'l-Müneyyir hamile kadının gördüğü kanın hayız kanı
olmadığına, her rahim için bir melek görevlendirilmesini delil olarak
getirmiştir. Zira ona göre melekler içinde necaset olan eve girmezler. Bu tür
durumlar onlar için uygun değildir. Onun bu görüşüne şu şekilde cevap
verilmiştir: Rahim için görevlendirilen melekler, orada değillerdir. Üstelik
kanın tamamı necis olduğu için, İbnu'l-Müneyyir görüşü tutarsız hale gelir.
باب:
كيف تهل
الحائض بالحج
والعمرة.
18. Hayızlı Kadın Hac Ve Umre İçin Nasıl
İhrama Girer?
حدثنا
يحيى بن بكير
قال: حدثنا
الليث، عن
عقيل، عن ابن
شهاب، عن
عروة، عن
عائشة قالت:
خرجنا
مع النبي صلى
الله عليه
وسلم في حجة
الوداع، فمنا
من أهل بعمرة،
ومنا من أهل
بحج، فقدمنا
مكة، فقال
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم: (من أحرم
بعمرة ولم يهد
فليحلل، ومن
أحرم بعمرة
وأهدي فلا يحل،
حتى يحل بنحر
هديه، ومن أهل
بحج فليتم حجه).
قالت: فحضت،
فلم أزل حائضا
حتى كان يوم
عرفة، ولم
أهلل إلا
بعمرة،
فأمرني النبي
صلى الله عليه
وسلم: أن أنقض
رأسي،
وأمتشط، وأهل
بحج، وأترك
العمرة،
ففعلت ذلك،
حتى قضيت حجي،
فبعث معي عبد
الرحمن بن أبي
بكر، وأمرني
أن أعتمر مكان
عمرتي من
التنعيم.
[-319-] Aişe (r.anha)'den şöyle nakledilmiştir: "Nebi s.a.v.le
birlikte veda haccı için yola çıktık, kimimiz umreye, kimimiz hacca niyet
etmişti. Mekke'ye geldiğimiz vakit Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
Kim umre için ihrama girmiş, hedy kurbanı da sevk etmemişse ihramdan çıksın,
kim umre için ihrama girmiş, beraberinde hedy kurbanını da getirmişse,
kurbanlıklar kesileceği yere ulaşıncaya kadar ihramdan çıkmasın, kim de hac
için ihrama girmişse haccını tamamlasın' buyurdu. Ben hayız olmuştum. Arafat'a
çıkılacağı gün geldiğinde âdetim sürüyordu. Halbuki ben, umre için ihrama
girmiştim. Bu durum karşısında Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bana,
örgülerimi çözüp saçımı taramamı, hac için telbiye getirip ihrama girmemi ve
umreyi bırakmamı emretti. Ben de söylediklerini aynen yaptım. Haccını tamamlayınca
yanıma kardeşim Abdurrahman'ı verip Tenim'e gidip burada yapamadığım umremin
yerine yeniden umre için ihrama girmemi emretti."
AÇIKLAMA: (Hayızlı Kadının
Hac ve Umre İçin Nasıl İhrama Girer) İmam Buhârî bu bab ile, hayızlı kadının
telbiye getirip ihrama girmesinin caiz olduğunu ifade etmek İstemiştir.
باب:
إقبال المحيض
وإدباره.
19. Hayızın Başlaması Ve Sona Ermesi
-وكن
نساء يبعثن
إلى عائشة
بالدرجة فيها
الكرسف فيه
الصفرة،
فتقول: لا
تعجلن حتى
ترين القصة
البيضاء،
تريد بذلك
الطهر من
الحيضة. وبلغ
ابنة زيد بن
ثابت: أن نساء
يدعون
بالمصابيح من
جوف الليل،
ينظرن إلى
الطهر، فقالت:
ما كان النساء
يصنعن هذا،
وعابت عليهن.
Biz,
Aişe (r.anha)'ye bir kap içinde üzerinde sarılık bulunan pamukları gönderen
kadınlarız. O şöyle demişti: Pamuğu bembeyaz görünceye kadar acele etmeyin. Bu
sözüyle Aişe (r.anha), hayızdan çıkmak için temizlenmeyi kasdetmiştir.
Zeyd
b. Sâbit'in kızı, kadınların gece vakti lamba isteyip hayızlarının bitip
bitmediğini kontrol ettiğini öğrenince 'ashabın kadınları böyle yapmazdı'
deyip, bu şekilde yapanları ayıpladı.
حدثنا
عبد الله بن
محمد قال:
حدثنا سفيان،
عن هشام، عن
أبيه، عن
عائشة:
أن
فاطمة بين أبي
حبيش كانت
تستحاض،
فسألت النبي
صلى الله عليه
وسلم فقال:
(ذلك عرق،
وليست بالحيضة،
فإذا أقبلت
الحيضة، فدعي
الصلاة، وإذا
أدبرت
فاغتسلي وصلي).
[-320-] Aişe (r.anha)'den şöyle nakledilmiştir: "Fâtıma bintu Ebî
Hubeyş özür kanı görürdü. Bu durumu Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e sordu.
O da şöyle buyurdu: Bu damardan gelen bir kanamadır. Hayız değildir. O halde,
hayızın başladığı zaman namazı bırak, sona erince gusül abdesti al ve namaz
kılmaya başla!"
AÇIKLAMA: (Hayızın Başlaması
ve Sona Ermesi) Alimler, hayzm, âdetin görülebileceği günlerde birden kanın
gelmesiyle başlayacağı konusunda ittifak etmişlerdir. Ancak ne zaman sona erdiği
konusunda ihtilaf etmişlerdir. Bazılarına göre hayzm sona erdiğini kuruluk
gösterir. Yani, kadının âdetinin bitip bitmediğini öğrenmek İçin kullandığı
pamuğun kuru çıkması hayzın bittiğine delalet eder. Bazılarına göre ise, söz
konusu pamuğun beyaz çıkmasıyla hayzm bittiği anlaşılır. İleride
açıklayacağımız üzere İmam Buhârî bu görüşe meyletmiştir.
Hadiste Geçen
Bazı Kelimelerin İzahı
Bundan maksat, kadının hayzının bitip bitmediğini öğrenmek için
rahim ağzına yerleştirdiği pamuk vs. gibi şeylerdir. Pamuk demektir.
Parlaklık anlamına gelir. Rahmin ağzına yerleştirilen pamuğun,
kendisine sarılık bulaşmadan temiz ve beyaz olarak çıkmasını ifade eder. Buna
göre, hayız günlerinde görülen sarı ve bulanık akıntı, âdetin bir parçasıdır.
Ayrıca pamuğun beyaz çıkması hayzın bittiği, temizlik döneminin başladığı
anlamına gelir. Pamuğun kuru olmasıyla hayzın bittiğinin anlaşıldığını
söyleyenlere şu şekilde itiraz edilmiştir: Bazen hayızlı iken de, pamuk kuru
çıkabilir. Bu yüzden onun kuru çıkması hayzın sona erdiğini göstermez. Ancak
pamuğun beyaz çıkması bundan farklıdır. Çünkü beyaz su sadece hayız sona
erince rahimden gelir. İmam Malik, bu suyu kadınlara sorduğunu ve onların bu
sayede temizlik dönemine girdiklerini öğrendiklerini söylemiştir.
Zeyd b. Sâbit'in kızının gece lamba İsteyip hayızlarının bitip
bitmediğini öğrenmeye çalışan kadınları ayıplamasının nedeni, bunda, dinin hoş
karşılamadığı zorluk ve aşırılığın olmasından ileri gelir. Bu görüş İbn
Battâl'a aittir.